Dagelijkse rituelen bij een herfstdip

Dagelijkse rituelen bij een herfstdip

De “r” zit weer in de maand en dat betekent dat de herfst is aangebroken en de winter haar opmars maakt. Het wordt eerder donker en de temperatuur buiten neemt af. Waar je eerst nog lange zomeravonden buiten kon doorbrengen, smacht je nu naar een dekentje op de bank met een warme kop thee en de warmte van een open haard.

Alhoewel dit knus en gezellig klinkt, is het aanbreken van de koude wintermaanden niet voor iedereen een prettige aangelegenheid. De donkere dagen kunnen invloed hebben op je gemoedstoestand en je nachtrust. Voor de duidelijkheid is er een groot verschil tussen een herfstdip en een winterdepressie. Een herfstdip is geen erkende aandoening, maar wel vervelend. Merk je dat je last hebt van een herfstdip? Dan kunnen dagelijkse rituelen een uitkomst bieden om de negatieve gevoelens tegen te gaan. Hoe je dit doet? Dat leggen we uit in dit blog!

Oorzaak van een herfstdip

Wie kampt met een herfstdip, ook wel winterblues genoemd, is zeker niet de enige. Van de 1 op de 10 Nederlands die hier last van hebben, ervaren vooral vrouwen klachten, al komt het ook bij mannen voor. Ze voelen zich somber en sneller moe. Er is geen onderscheid te maken in leeftijd.

De oorzaak van een herfstdip is een verstoorde aanmaak van melatonine. Zodra het donker wordt, maakt je lichaam automatisch melatonine aan. Dit is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat we slaperig worden en dat onze hersenactiviteit langzaam afneemt. Zo bereidt je lichaam zich voor op de nachtrust. Tijdens de herfst- en wintermaanden wordt het eerder donker en gaat de zon later op. De aanmaak van melatonine raakt hierdoor verstoord. Je lichaam maakt eerder dan nodig melatonine aan, waardoor je je overdag ook slaperig voelt en 's nachts minder goed kunt slapen.

Het belang van een dagelijks ritueel

Structuur en regelmaat zijn kernwoorden voor een dagelijks ritueel. Kies een ritueel waar jij je goed bij voelt, waardoor jij ontspant en wat voor jou haalbaar is om dagelijks uit te voeren. Door een vast ritme aan te houden, zal je lichaam herkennen dat het tijd is voor ontspanning en blijven negatieve gedachten sneller uit. Het aanleren van een ritueel vergt wat doorzettingsvermogen, maar na verloop van tijd zul je merken dat het een gewoonte is geworden.

Voorbeelden van dagelijkse rituelen

Een dagelijks ritueel is voor iedereen anders. Wat voor jou werkt, kan voor een ander niet werken en vice versa. Om erachter te komen wat voor jou werkt, moet je experimenteren met verschillende rituelen. In onderstaand overzicht, geven wij je voorbeelden van dagelijkse rituelen die je kunt uitproberen.

- Hanteer een vast slaapritme; ga op hetzelfde tijdstip naar bed en sta elke dag rond dezelfde tijd op

- Zoek licht op; doe gordijnen open, doe een lampje aan of ga naar buiten

- Ga de natuur in; verzet je gedachten door te genieten van de natuur en herfstkleuren

- Beweeg; door regelmatig te bewegen, relativeer je en verzet je negatieve gedachten

- Lees een boek; lezen zorgt ervoor dat het brein wordt geprikkeld en je alert blijft

- Drink koffie; koffie bevat cafeïne waardoor jij je wakkerder gaat voelen. Drink echter niet meer dan een paar kopjes per dag en doe dit niet in de avond, want dat kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt.

- Vermijd powernaps; door toe te geven aan je vermoeidheid, blijf je jouw melatonine aanmaak verstoren. Wacht daarom met slapen tot het avond is.

Verder is het belangrijk om gezond te eten en weinig suiker te gebruiken. Ook kan het goed zijn om extra vitamine D te slikken, omdat veel mensen in de herfst en winter risico lopen op een vitamine D-tekort. Dit haal je normaal onder andere uit zonlicht.

Advies voor een avondritueel

Wil jij je beter in je vel voelen en je nachtrust verrijken? Het toepassen van een avondritueel zorgt ervoor dat jij makkelijker in slaap valt en meer ontspannen slaapt. Zo heb jij overdag meer energie en ga je de strijd aan met jouw herfstdip. Speciaal voor jou hebben we een slaapwijzer ontwikkeld waarin wij advies geven om je avondritueel in te vullen. Vul de slaapwijzer in via onderstaande link en ontvang binnen twee minuten advies.

4 oktober 2022