Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met kinderslaapcoach Susanne Willlekes

De invloed van de zomertijd op kinderen

Zondag 26 maart gaat de zomertijd weer in. Ouders met kleine kinderen die altijd te vroeg wakker worden juichen dit soms toe, want: de kleine slaapt een uurtje langer!

Lekker toch? Of niet? Wij vroegen kinderslaapcoach Susanne Willekes om advies.

“Het klinkt misschien lekker: jouw kindje wordt normaal al om 6 uur wakker en nu om 7 uur. Maar het vervelende is wel dat kinderen door het verschuiven van de tijd in de avond vaak moeite hebben met in slaap vallen. Normaal liggen ze om bijvoorbeeld 18.30 uur in bed maar voor hun gevoel is het dan pas 17.30 uur. Het gevolg is dat jouw kindje een uurtje onrustig zal zijn of helemaal wakker ligt” vertelt Susanne.

Hoe ga je het beste met het tijdsverschil om?

“De makkelijkste manier is: negeer het tijdverschil. Pak gelijk het ritme van de zomertijd op alsof er niks is veranderd en accepteer dat je kindje in de avond wat langer wakker ligt. Voer het nieuwe ritme de hele dag door, dus ook met slaapjes, maaltijden, enzovoort. Hou gewoon de tijd op de klok aan.”

Volgens Susanne kun je het vergelijken met een vakantie waar je te maken hebt met een tijdverschil: het is het beste om gelijk het lokale ritme aan te nemen, dan ben je er het snelst aan gewend. De ervaring leert dat het ritme van de kinderen binnen een weekje wel synchroniseert met de nieuwe zomertijd.

Opvallend weetje: Susanne merkt op dat de overgang naar zomertijd voor kinderen vaak minder impact heeft dan de overgang naar wintertijd.

Voorkom je liever dat je kindje in de avond wakker ligt door de nieuwe tijd?

Vind je het vervelend als je kindje in de avond lang wakker ligt door het verschuiven van de tijd? Verschuif dan vanaf zondag 26 maart, in 2 etappes van een half uur, het ritme van winter- naar zomertijd.

Stel je brengt normaal je kindje om 18.30 uur naar bed. De nieuwe tijd voelt dan voor jouw zoontje of dochtertje als 17.30 uur. Breng op zaterdag 25 maart je kindje op de gewone tijd naar bed, bijvoorbeeld om 18.30 uur (wintertijd). Doe dit zondag 26 maart om 19.00 uur nieuwe tijd (wintertijd zou dat 18.00 uur zijn). Op maandag 27 maart wordt dit weer een half uurtje vroeger, dus 18.30 uur (wintertijd 17.30 uur). Zo is de overgang iets kleiner.

Hoe zit het met kinderen die wel uitslapen?

Het is lastiger met kindjes die al lekker doorslapen, tot de tijd waarop hij of zij uit bed moet. Laten we zeggen, 7.00 uur. Op maandag moeten ze om 7.00 uur op, maar voor hun gevoel (en ook voor het jouwe) is het dan pas 6.00 uur. Je moet ze dan wakker maken terwijl ze nog moe zijn. Gevolg, je kindje is een paar dagen niet in zijn hum. Vervolgens liggen ze ’s avonds waarschijnlijk ook weer wat langer wakker omdat het buiten nog licht is en krijgen ze dus minder slaap.

Kan ik verder nog wat doen om zo snel mogelijk aan de zomertijd te wennen?

“Wat voor zowel jouw kind, als jezelf helpt, is om in de ochtend zo snel mogelijk naar buiten te gaan en het daglicht op te zoeken” vertelt Susanne. “Door het daglicht maak je het hormoon serotonine aan (ook wel bekend als het gelukshormoon) en vitamine D. Daar krijg je energie van. Serotonine verbetert de slaap omdat het wordt omgezet in melatonine (het slaaphormoon).

Bovendien raak je door in de buitenlucht actief te zijn vermoeider, waardoor je in de avond makkelijker slaapt. En in het algemeen geldt: hoe eerder je ’s ochtends naar buiten gaat en wordt bloot gesteld aan natuurlijk licht, hoe makkelijker het in slaap vallen in de avond zal zijn. Het veel buiten zijn heeft dus dubbel positief effect.

Verder is het belangrijk om er voor te zorgen dat je het avondritueel op de normale (nieuwe) tijd begint. Zorg ervoor dat de kamer goed donker is door middel van goede verduisterende gordijnen. Zet liever geen grote lamp aan maar gebruik een schemerlampje. Door het duister krijgen de hersenen het signaal dat het tijd is om te gaan slapen en maken ze het slaaphormoon melatonine aan.“

Op zoek naar een goed kinderkussen?

Misschien slaap je zelf al op een Silvana kussen, maar ook voor kinderen hebben wij speciale kussens. Hoe weet je of jouw kindje toe is aan een kussen en waar moet je op letten? Wij schreven er een blog over! Lees de blog hier.

Over Susanne Willekes

Susanne is de eerste gecertificeerde kinderslaapcoach van Nederland. Kinderslaapcoach, owner Sleepeez app & auteur bestseller Slaap! en Slaap! voor dreumes en peuter. Oprichter, eigenaar en slaapcoach van The Sleep Agency.